«بعد از تو» هرگز لحظه ی خوبی نبوده
دارم کنارت می زنم از منزوی هات
زنجانِ شبهای تورا ازیاد بردم
بیرون بیا ازآن همه احساس زیبات
دارم کنارت می زنم از این همه درد
«ای کاش می شد» را نگو که خسته هستم
در بغض تو یک زن شبیه هرکسی نیست
کاری ندارم با تو و از هیچ مستم
در کوچه ای که می رود آرااااااااااام از تو
آینده ای بودم پر از دلواپسی هات
می شد تو را اصلا به روی خود نیاورد؟!
دنیا پلی باریک بود از بی کسی هات
این شعرها القاطی عشق و جنون اند
[بپّا نسوزی ازهوای داغ دلدار!]
توبودی و یک پنجره سمت خیالم
آرامش مصلوب من دربین دیوار
دلتنگ پوکربازیِ عشق تو با خون
دلتنگ تقریبا کسی ازخودفراتر
تنهایی از دروازه های شهر رفتن
در«آرزو»ی مردی ازتوبی وفاتر!
هی شعر گفتن با ورق های زیادی
درقبله ی چشمان تو، دیوانه بودن
هی کفر ورزیدن به چشمان سیاهت
در خلوت خاموش تو، پروانه بودن
نامردی از گوشه کنار شهر می ریخت
له می شدی بر شانه های هر خیابان
نقاشی چشم تو باحس من این بود
دارم جهان را می کشم برخط پایان...
با سلام. شعر ارسالی شما دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازم:
**انسجام معنایی در هر بیت:**
* **بیت اول:**
* شروع بیت با "بعد از تو" هرگز لحظه ی خوبی نبوده"، نشاندهندهٔ حسرت و فقدان است.
* "دارم کنارت می زنم از منزوی هات" کمی مبهم است و نیاز به شفافسازی دارد. منظور از "منزوی هات" و اینکه چگونه "کنار" این فرد، او را به انزوا میکشد، مشخص نیست.
* "زنجانِ شبهای تورا ازیاد بردم" و "بیرون بیا ازآن همه احساس زیبات" تضاد جالبی ایجاد کرده و نشاندهندهٔ تلاش برای رهایی از خاطرات و احساسات گذشته است.
* **بیت دوم:**
* "دارم کنارت می زنم از این همه درد" تکرار حس بیت اول است و نشاندهندهٔ رنج و عذاب در حضور معشوق است.
* "ای کاش می شد" را نگو که خسته هستم"، نشاندهندهٔ خستگی از آرزوها و امیدهای بیثمر است.
* "در بغض تو یک زن شبیه هرکسی نیست"، این جمله کمی کلیشهای است و نیاز به تصویرسازی قویتری دارد.
* "کاری ندارم با تو و از هیچ مستم"، تناقضی در این بیت وجود دارد؛ چگونه میتوان در عین بیتفاوتی، از درد حضور معشوق رنج برد؟
* **بیت سوم:**
* "در کوچه ای که می رود آرااااااااااام از تو" یک تصویرسازی قوی و زیبا دارد که حس جدایی و دور شدن را به خوبی منتقل میکند.
* "آینده ای بودم پر از دلواپسی هات" به خوبی نشاندهندهٔ تأثیر معشوق بر زندگی شاعر است.
* "می شد تو را اصلا به روی خود نیاورد؟!" بیانگر تردید و پشیمانی است.
* "دنیا پلی باریک بود از بی کسی هات"، این جمله زیبا و تأثیرگذار است و به خوبی حس تنهایی و بیکسی را منتقل میکند.
* **بیت چهارم:**
* "این شعرها القاطی عشق و جنون اند" اشارهای به ماهیت شعر و احساسات شدید شاعر دارد.
* "[بپّا نسوزی ازهوای داغ دلدار!]": استفاده از این عبارت به عنوان یک هشدار یا نصیحت، به نظر میرسد بافت کلی شعر را کمی تغییر داده است و شاید مناسب نباشد.
* "توبودی و یک پنجره سمت خیالم" یک تصویرسازی خوب و رمانتیک است.
* "آرامش مصلوب من دربین دیوار" این جمله زیبا و تأثیرگذار است و نشاندهندهٔ اسارت آرامش در حصار عشق است.
* **بیت پنجم:**
* "دلتنگ پوکربازیِ عشق تو با خون" این تصویرسازی کمی اغراقآمیز است و ممکن است برای همه قابل درک نباشد. منظور از "پوکربازیِ عشق با خون" نیاز به توضیح دارد.
* "دلتنگ تقریبا کسی ازخودفراتر" بیانگر اشتیاق به معشوقی ایدهآل است.
* "تنهایی از دروازه های شهر رفتن" یک تصویرسازی زیبا از تنهایی و جدایی است.
* "در«آرزو»ی مردی ازتوبی وفاتر!": تناقض جالبی در این بیت وجود دارد.
* **بیت ششم:**
* "هی شعر گفتن با ورق های زیادی" اشارهای به تلاش برای بیان احساسات از طریق شعر دارد.
* "درقبله ی چشمان تو، دیوانه بودن" به خوبی نشاندهندهٔ عشق و شیفتگی شاعر است.
* "هی کفر ورزیدن به چشمان سیاهت" کمی نامناسب و اغراقآمیز است و با کلیت شعر همخوانی ندارد.
* "در خلوت خاموش تو، پروانه بودن": تصویرسازی زیبایی از عشق و فداکاری است.
* **بیت هفتم:**
* "نامردی از گوشه کنار شهر می ریخت" یک تصویرسازی قوی از خیانت و بیوفایی دارد.
* "له می شدی بر شانه های هر خیابان": این جمله کمی نامفهوم است و نیاز به بازنگری دارد.
* "نقاشی چشم تو باحس من این بود" این جمله زیبا و تأثیرگذار است.
* "دارم جهان را می کشم برخط پایان..." پایانبندی شاعرانه و تأملبرانگیز است.
**انسجام معنایی در کلیت شعر:**
* **موضوع اصلی:** شعر در مورد عشق، جدایی، رنج، و تلاش برای رهایی از خاطرات است.
* **فضاسازی:** فضاسازی شعر ترکیبی از رمانتیسم، اندوه و ناامیدی است.
* **رابطهٔ منطقی بیتها:** بیتها به هم مرتبط هستند و یک سیر احساسی را دنبال میکنند، اما در برخی موارد، ارتباط بین بیتها کمی ضعیف است.
* **وحدت موضوعی:** کلیت شعر حول محور عشق و جدایی میچرخد، اما برخی از بیتها (مانند بیت دوم و ششم) کمی از موضوع اصلی دور میشوند.
* **زبان و لحن:** زبان شعر ساده و روان است، اما در برخی موارد، استفاده از کلمات و عبارات نامناسب، از زیبایی شعر میکاهد. لحن شعر، اندوهبار و عاشقانه است.
* **نقاط ضعف:**
* **ابهام:** برخی از بیتها (مانند بیت اول و دوم) نیاز به شفافسازی دارند.
* **کلیشهای بودن:** برخی از عبارات (مانند "در بغض تو یک زن شبیه هرکسی نیست") کلیشهای هستند و نیاز به تصویرسازی قویتری دارند.
* **تناقض:** در برخی موارد، تناقضاتی در شعر وجود دارد (مانند بیت دوم).
* **نامناسب بودن برخی عبارات:** برخی از عبارات (مانند "[بپّا نسوزی ازهوای داغ دلدار!]" و "کفر ورزیدن") با بافت کلی شعر همخوانی ندارند.
* **تصویرسازیهای اغراقآمیز:** برخی از تصاویر (مانند "پوکربازیِ عشق تو با خون") اغراقآمیز هستند و برای همه قابل درک نیستند.
* **ضعف در ارتباط بیتها:** در برخی موارد، ارتباط بین بیتها کمی ضعیف است.
* **نقاط قوت:**
* تصویرسازیهای زیبا و تأثیرگذار (مانند "در کوچه ای که می رود آرااااااااااام از تو").
* پایانبندی شاعرانه و تأملبرانگیز.
* استفاده از زبان ساده و روان.
* بیان احساسات عمیق و صادقانه.
**پیشنهادات:**
* **شفافسازی:** ابهامات موجود در برخی بیتها را برطرف کنید.
* **بهبود تصویرسازی:** برای جلوگیری از کلیشهای شدن، از تصاویر و استعارات قویتری استفاده کنید.
* **حذف تناقضات:** تناقضات موجود در شعر را برطرف کنید.
* **انتخاب کلمات:** در انتخاب کلمات و عبارات، دقت بیشتری داشته باشید و از کلماتی استفاده کنید که با بافت کلی شعر همخوانی داشته باشند.
* **تقویت ارتباط بیتها:** سعی کنید ارتباط بین بیتها را تقویت کنید و یک سیر منطقی و پیوسته ایجاد کنید.
* **بازنگری:** برخی از جملات (مانند "له می شدی بر شانه های هر خیابان") را بازنگری کنید.
در مجموع، شعر شما پتانسیل بالایی دارد و با کمی بازنگری و اصلاح، میتواند بسیار زیباتر و تأثیرگذارتر شود.