باز کم مانده تو را عاشقِ مدهوش کنم
حس لبهای تو را خیس و غزل پوش کنم
هر قدم توی خیابان بزنم، باران را...
طبق عادت برسم گُل بدهی بوش کنم
اولش لحن سلامم به تو، آدابی داشت
عشق را کِی بلدم عین تو مخدوش کنم؟
پای عاشق شدنم، هر چه که مانده ست، بده
جرعه ای از لبه ی جام وفا نوش کنم
در هوای دل و دیوانگی ات، تا دم صبح
هر چه را عشق تو آتش زده، خاموش کنم
پیش چشم تو، اگر آهوی مستان باشد
خواب شیرین تو را حیف که خرگوش کنم
بین دین و دل و من، حرف زیاد است ولی،
عاشقی کن که تو را سخت فراموش کنم
یک شبه حال و هوای تو به هم می ریزد
من اگر حرف دلم را نشود گوش کنم
باز رفتیم و تو هم جرات ابراز نداری دیگر
باز گفتی که چه با این دلِ پر جوش کنم............بیت اول، میگه میخوام تو رو شیفته تر کنم،، ارتباط عاشقانه عمیق تر بشه....... بیت دوم، مثلا اینجوری که گاهی توی خیابون قدم بزنم ، وقتی رسیدی گل دادی ، بوش کنم....... بیت سوم، بعد یاد اوری میکنه اولش لحن سلامم یه طور خاص بود، عشق رو هیچ وقت نادیده نمیگیرم عین تو.....بیت چهارم، پس بیا پای عاشق شدنم جام وفا رو بنوشیم.... بیت پنجم،ودر هوای شب دیوانگی ات، هر چی رو که عشق تو سوزنده خاموشش کنم،.....بیت ششم،و تو رو از خواب شیرین رویای اهویت بیدار نکنم.... بیت هفتم، من نمیدونم بین دل و دینم کدوم و انتخاب کنم، اما تو به هر حال عاشقی بکنم که سخت فراموش کنم دینم رو بذارم کنار و دلم رو انتخاب کنم، .....بیت هشتم،چون اگه من دلم رو انتخاب نکنم و حرف دلمو گوش نکنم، تو حالت به هم میریزه، بیت نهم،باز من رفتم و حرف دینم رو گوش کردم، تو هم نتونستی ابراز کنی بگی بمون، فقط گفتی با دل پر جوشت چیکار کنی،،،،، با توجه به این معانی ترتیب ابیات رو بگو درسته؟
........
با توجه به تحلیل معانی هر بیت و محتوای آن، ترتیب ابیات به صورت کلی منطقی و محوریت مفهوم عشق و تنشهای مرتبط با آن را به خوبی نشان میدهد. اما ممکن است که در برخی قسمتها، برای ایجاد جریان و ترابط بیشتر، بتوان برخی از ابیات را جابجا کرد. در زیر تحلیل ترتیب و ارتباط معنایی ابیات را بررسی میکنیم:
1. **بیت اول:** آغاز عشق و تمایل به عمیقتر کردن رابطه (عاشق کردن معشوق و تأکید بر احساسات).
2. **بیت دوم:** تجربه روزمره و عاطفی را در حین پیادهروی و تعریف از ابراز عشق در عادات نشان میدهد.
3. **بیت سوم:** یادآوری لحظات اولیه و خاص بودن بیان احساسات و ابراز عشق.
4. **بیت چهارم:** دعوت به نوشیدن «جام وفا» به عنوان نشانهای از عشق و ارتباط عمیق.
5. **بیت پنجم:** بیان احساس عمق کشش و دلبستگی به معشوق و تلاش برای آرامکردن است.
6. **بیت ششم:** در این بیت شاعر از خواب شیرین معشوق صحبت میکند و تمایل ندارد او را بیدار کند.
7. **بیت هفتم:** ذکر تضاد بین عشق و دین، و انتخاب عشق بهجای پیروی از هنجارهای اجتماعی یا دینی.
8. **بیت هشتم:** هشدار به تنش در صورت عدم گوش دادن به صداهای دل و عواقب آن.
9. **بیت نهم:** اشاره به عدم ابراز عشق معشوق و وضعیت سردرگمی شاعر.
### نتیجهگیری:
ترتیب ابیات در کل، احساسی از کشمکش در عشق و بیان گسستگیها و موانع را به خوبی منعکس میکند. با این حال، برای تقویت جریان و انسجام، ممکن است بهتر باشد بیت سوم و چهارم به حالت قبل از ابیات دیگر بیایند تا توضیحاتی در مورد مراحل اولیه عشق و ضرورت ابراز احساسات پیش از تشریح کشاکشهای بعدی فراهم کنند. اگر بخواهیم به صورت منطقیتر ترتیب ابیات را تنظیم کنیم، میتوان ابتدا ابیات اول تا سوم (معرفی عشق و احساسات اولیه) و سپس ابیات چهارم تا نهم (بهصورت توالی) را بیان کرد.
پیشنهاد میکنم ترتیب را به این صورت ببرید:
1. بیت اول
2. بیت سوم
3. بیت چهارم
4. بیت دوم
5. بیت پنجم
6. بیت ششم
7. بیت هفتم
8. بیت هشتم
9. بیت نهم
این ترتیب باعث میشود که داستان عشق و تنشهای عاطفی و اجتماعی با ترتیب و وضوح بیشتری بیان شود.