من باشم و شعر و شب و لب خوانی ات باشد
هر جا نگاه ساده ی پنهانی ات باشدبا کمال میل، بیایید بیت به بیت شعر را بررسی کنیم و روایت آن را تحلیل نماییم:
**بیت اول:** "من باشم و شعر و شب و لب خوانی ات باشد / هر جا نگاه ساده ی پنهانی ات باشد"
* **معنی:** گوینده در کنار شعر، شب و نگاه پنهانی معشوق به سر میبرد. این بیت، فضای عاشقانه و رازآلود شعر را ایجاد میکند.
**بیت دوم:** "یک چای با عطر تو و یک خنده از لبهات / در آن گلاب تازه ی کاشانی ات باشد"
* **معنی:** صحنهای صمیمی و آرام از کنار هم بودن با معشوق، با جزئیات حسّی (عطر چای و خنده) تصویر میشود. گلاب کاشانی، به عنوان نماد زیبایی و طراوت، فضای عاشقانه را تقویت میکند.
**بیت سوم:** "برگشتی و حال قشنگ روز من برگشت / این رفتنت هم رفتن پایانی ات باشد!"
* **معنی:** بازگشت معشوق، شادی و نشاط را به زندگی گوینده بازگردانده است، اما لحنی هشدارآمیز در این بیت وجود دارد: این بازگشت، آیا پایان جداییهای بعدی هم خواهد بود؟
**بیت چهارم:** "دیگر به پای دل کمین کردن، قرارم نیست / آنجا که می خواهی شکار آنی ات باشد"
* **معنی:** گوینده از انتظار و کمین کردن برای معشوق خسته شده است و او را به آزادی عملش رها میکند. این نشان از تغییری در رویکرد گوینده نسبت به رابطه دارد.
**بیت پنجم:** "پیش نگاهت، یوسفم از پیش عزت داشت / میخواهی اش که تا کجا زندانی ات باشد؟"
* **معنی:** گوینده خود را مانند یوسف، اسیر نگاه معشوق میداند و از او میپرسد که تا چه مدت میخواهد او را در این اسارت نگه دارد. این بیت، حس ناامنی و در عین حال تسلیم را نشان میدهد.
**بیت ششم:** "هر شب به لبهایی که می بوسی قسم خوردی / دیگر دل من آخرین قربانی ات باشد"
* **معنی:** گوینده به قسمهای شبانه معشوق اشاره میکند و از او میخواهد که دیگر دل او را قربانی نکند. این نشان از خستگی گوینده از بیوفایی و بازیهای عشقی است.
**بیت هفتم:** (نسخه اول) "کاری نکن حالا، فقط قدری کنارم باش،،، / بگذار چشمم ساحل بارانی ات باشد"
* **معنی:** درخواست ساده و ملتمسانهای برای ماندن معشوق، به جای قربانی شدن. توصیف چشم به عنوان ساحل بارانی، تصویر زیبایی از انتظار و اشکهای گوینده میسازد.
**بیت هفتم:** (نسخه دوم) "لحن نگاهت را به چشمانم شرابی کن / بگذار چشمم ساحل بارانی ات باشد"
* **معنی:** درخواست تغییر رفتار معشوق و نگاهی گرمتر و عاشقانهتر.
**روایت کلی و انسجام معنایی:**
شعر روایتی عاشقانه با فراز و نشیبهای احساسی را ارائه میدهد. از شادی بازگشت معشوق تا ناامیدی از بیثباتی او و در نهایت درخواست ملتمسانه برای ماندن. ترتیب ابیات به خوبی این روایت را منتقل میکند و جابجایی آنها الزامی نیست. هر دو نسخه از لحاظ ترتیب ابیات قابل قبول هستند، تفاوت بیت هفتم بیشتر در سبک و لحن است. نسخه دوم، به لحاظ تصویرسازی، قویتر است.
به طور کلی، شعر از انسجام خوبی برخوردار است و ترتیب ابیات منطقی به نظر میرسد. تغییری در ترتیب ابیات ضروری نیست.